söndag 3 november 2013

Hyacinter och Amaryllis!

Förra året så testade jag att odla egna Hyacinter och Amaryllis. Jag måste erkänna att det inte gick något vidare med Hyacinterna, de blev pyttesmå och doftlösa. Dessutom slog de inte ut förrän i februari!
Amaryllisen däremot gick som en dans. Jag lyckades ganska snabbt få upp en blomstängel redan i okt/nov och Amaryllisen stod röd och grann lagom till jul. Alldeles perfekt!

Såhär fin var den förra året!!!

I år tänkte jag använda mig av samma Amaryllislök, men insåg ganska snabbt att det nog är kört. 
Jag har hanterat den som en bebis hela året. Den har fått stå varmt och ljust, inte fått för mycket vatten och i somras bodde den ute under en buske. Och ja, den är jättefin nu - men det finns bara blad, inga blomstänglar.
Jag läste på nätet att de måste stå mörkt och utan vatten för att börja skjuta knoppar så jag antar att det nog inte blir något av den i år, eftersom jag inte hinner ha den mörkt under flera veckor om den ska vara fin till jul.
Nåja, tills vidare så får den stå i fönstret med Pelargonerna så får vi se om det blir något av den...
Hyacinterna ska jag köpa 'färdiga' i år eftersom jag bara ÄLSKAR doften av hyacint vid jul.

Grön och fin, men var är knopparna?

1 kommentar:

  1. Amaryllisen var jättevacker förra året med sina röda blommor! Synd att den inte får blomma i år! :/

    sv. Nu är det jag som varit ute och cyklat! DU har helt rätt.. jag fick göra en uppdatering och skylla på trött huvud! Uscha... men du vem skulle du vilja se som julvärd hos svt?

    SvaraRadera